donderdag 18 juni 2015

Huishoudelijke Hulp in Veghel (2)

De SP heeft op haar Facebookpagina een reactie gegeven op mijn blog. Daar wil ik bij dezen graag op reageren. 


Hallo Nellie van Eijk,

Dank voor het lezen van mijn blog en voor uw reactie daarop. Ik vind het jammer dat u deze reactie niet hebt gegeven tijdens de discussiebijeenkomst, dat was de ideale gelegenheid om dit debat aan te gaan. Maar goed, blijkbaar voelt u zich beter bij deze vorm, dus zal ik ook weer in een blog op uw reactie ingaan.

Niemand wil ontkennen dat de SP een eigen stijl van politiek voeren heeft, en dat u veelvuldig met uw achterban in gesprek bent over dit soort problemen. Maar het feit dat u dit op deze manier doet, betekent niet dat andere partijen geen contact hebben met de burgers. Hart voor Veghel als partij en ik persoonlijk hebben regelmatig gesprekken met mensen over allerlei verschillende politieke onderwerpen en dus ook over de (huishoudelijke) zorg. In uw reactie wekt u de suggestie dat ik alleen maar naar de papieren werkelijkheid zou kijken en geen oog zou hebben voor hoe het beleid uitpakt in de praktijk. Dat moet ik met klem ontkennen. Natuurlijk hebben wij ook oog voor hoe het beleid in de praktijk uitpakt. Dat meten we niet alleen door met cliënten en zorgverleners te praten, maar ook door te kijken naar de informatie die we hierover van de gemeente krijgen. Als we bijvoorbeeld zien dat er van de mensen die vanaf 1 januari recht hebben gekregen op huishoudelijke hulp er geen klachten binnen zijn gekomen, dan is dat voor mij een indicatie dat dit beleid goed is. (let wel, dit zijn niet de mensen die al recht op zorg hadden en die zijn geherindiceerd). 

U schrijft ook dat u van Hart voor Veghel en de VVD niet meer over uren mag praten. Gelukkig zijn wij niet de enige dat niet meer willen, zelfs Renske Leijten, Tweede Kamerlid van uw partij, zegt dat we afmoeten van die "Achterlijke minutenverantwoording" . Daar is Hart voor Veghel het helemaal mee eens. Daarom doen we dat hier in Veghel ook niet meer.  We kijken naar het resultaat dat geleverd moet worden. Met andere woorden: de gemeente gaat in gesprek met de mensen die zorg nodig hebben en bepaalt dan in samenspraak wat de mensen zelf nog kunnen en wat door familie of kennissen gedaan kan worden. Zodra dat is vastgesteld, komt de zorgverlener en die gaat met de mensen in gesprek over hoe ze die zorg verder invullen. Natuurlijk wordt er in dat gesprek over uren gepraat, mensen willen immers graag weten wanneer de medewerker komt en hoe lang die blijft. Maar waar naar gekeken wordt is de vraag of de zorg die afgesproken is tussen de gemeente en de cliënt wordt geleverd. Met andere woorden: als wordt afgesproken dat de keuken gepoetst moet worden, dan moet dat gebeuren; de hoeveel tijd die daarvoor nodig is, is voor de gemeente niet relevant. Mocht de keuken niet goed schoon zijn (bijvoorbeeld omdat de hulp daar niet genoeg tijd voor heeft), dan kan de cliënt daarover een klacht indienen  en zal de zorgverlener er voor moeten zorgen dat de keuken wel goed wordt schoongemaakt (bijvoorbeeld door de hulpverlener langer schoon te laten maken). Dat is hoe het systeem zou moeten werken. Dus als u de volgende keer iemand spreekt die vindt dat zijn/haar huis niet goed is schoongemaakt, zeg hem/haar dan vooral om een klacht in te dienen en niet alleen bij u het ongenoegen kenbaar maken. Mocht de SP (of wie dan ook) cliënten tegenkomen die daar om wat voor reden dan ook daar moeite mee hebben, dan willen we u adviseren de cliënt te helpen bij het indienen van de klacht. Want op die manier wordt de zorgverlener tot actie gedwongen. Wij als raadsleden zien die klacht dan ook terug in de kwartaalrapportages over de drie  transities zoals wij die van de gemeente krijgen. 

U zegt ook dat u geen kritiek hebt op het beleid maar dat u zich alleen zorgen maakt over de uitvoering. Mag ik daaruit concluderen dat u zich achter het beleid kunt scharen? Want dat heb ik uit uw reactie niet helemaal kunnen opmaken. Als we het over het beleid eens zijn, kunnen we ook gezamenlijk werken aan de problemen in de uitvoering, die er vast en zeker zullen zijn. Dit werd ook duidelijk uit de evaluatie van de pilot. Dan kunnen we gezamenlijk zorgen dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft.

Met vriendelijke groeten, 
Namens Hart voor Veghel, 
Gertjan Hobert


PS: mijn naam is Gertjan niet Gert-jan (dus aan elkaar zonder streepje)

2 opmerkingen:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen