donderdag 4 juni 2015

Huishoudelijke hulp in Veghel

Hart voor Veghel is tevreden over de manier waarop de gemeente Veghel de transitie van de huishoudelijke zorg heeft aangepakt. De gemeente doet dat door te focussen op de zorg die geleverd moet worden en niet op de uren zorg zoals in vele andere gemeenten wordt gedaan. De hiermee samenhangende lump sum-financiering maakt het mogelijk dat zorgverleners bij iedere individuele cliënt echt maatwerk kunnen leveren. Dat is wat ons betreft een goede manier om dit te regelen. 

Dit maatwerk kunnen we ook leveren, omdat de gemeente met iedere cliënt die huishoudelijke hulp krijgt in gesprek is gegaan. Gemeente en cliënt bepalen samen wat de cliënt nog zelf kan, wat familieleden eventueel kunnen doen, en wat er door de zorgverlener moet worden gedaan. 

Laten we deze werkwijze met andere gemeente vergelijken. Wat valt dan op? In veel gemeenten krijgen mensen zonder overleg of gesprek een bepaald aantal uren zorg; meestal zijn dat minder uren dan ze hadden. In sommige gemeenten heeft men geprobeerd om de huishoudelijke zorg helemaal af te schaffen. Als we de werkwijze van Veghel daarmee vergelijken, kunnen we alleen maar concluderen dat onze manier van omgaan met de transitie huishoudelijke zorg en de bijbehorende bezuiniging een goede is. En dat mag ook wel eens gezegd worden. 

Betekent dat dan dat er helemaal geen problemen zijn? Nee, dat is zeker niet het geval, zoals ook uit de evaluatie van de pilot blijkt. Zo kan de communicatie verbeterd worden - en dat moet wat ons betreft ook zeker gebeuren. Ook zijn er knelpunten rondom de hoogte van het lump sum–bedrag. Daar moet wat ons betreft zeker aandacht aan worden besteed als we opnieuw gaan onderhandelen over de contracten. Maar deze punten zijn wat ons betreft geen reden om heel het systeem te veranderen. 

Helaas merken we dat niet iedere partij er op deze manier instaan, de DDB en SP hadden een discussie stuk geschreven over de huishoudelijke hulp waarin ze nogal wat kritiek hebben op de manier waarop de huishoudelijke hulp hier in de gemeente veghel. Kritiek is natuurlijk niet erg maar het zou wel fijn zijn als degene die de kritiek uit, zich ook in het onderwerp verdiept zouden hebben en dat bleek niet echt uit het discussie stuk.

Zo Er wordt in het discussiestuk van SP en DDB nog steeds gepraat over uren, terwijl er vele malen duidelijk is gemaakt dat zorg niet meer in uren wordt toegekend, maar in de zorg die geleverd moet worden. Of is dit DDB en de SP dit ondanks de vele herhalingen toch ontgaan is? Dat zou ons wel verbazen want dit is toch een van de belangrijkste uitgangspunten, waar het huishoudelijke hulp in de gemeente veghel is op gebaseerd. 

Het discussiestuk van de SP en DDB  straalt wat ons betreft een vooringenomen standpunt uit, dat vooral een negatieve insteek kent. Op deze manier wordt er volgens Hart voor Veghel alleen maar ten onrechte negatieve voeding gegeven aan gevoelens van onzekerheid die mensen overigens altijd hebben in tijden van verandering. Zoals we al eerder aangaven: natuurlijk gaat niet alles goed in de aanvangsfase. Het is dan zaak om dat wat niet goed of wat verkeerd gaat, zo snel mogelijk aan te pakken en te corrigeren of te verbeteren. Iedereen in deze zaal is voorstander van goede ondersteuning. Een constructieve houding zou daar ons inziens meer aan bijdragen dan de negatieve insteek die we nu bij SP en DDB zien. 

Wat ik nu mis in het stuk van de SP en DDB is een visie op hoe zij dan de huishoudelijke hulp vorm zouden willen geven. Er is nu vooral een hoop kritiek, Maar kritiek geven is makkelijk het is veel moeilijker om met je eigen ideeën te komen. 

4 opmerkingen:

  1. je hebt al een reactie gehad, dit is een test ;)

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het addertje onder het gras is dat de gemeente Veghel zogenaamde huishoudelijke zorg toekend maar zonder uren waardoor de blij verraste ontvangers niet in bezwaar zullen gaan! Ze hebben immers een toekenning!
    Na de toekenning bepaald echter het zorgbedrijf dat flink wat minder uren mag maken vanwege de bezuinigen hoeveel uren er nodig zijn bij de cliënten en perken die zorg ernstig in bij veel Vegelaren.Dit ongetwijfeld om toch wat winst te kunnen maken.. Tegen deze vermindering kan men geen bezwaar maken omdat het een bedrijf is en geen instantie...
    Mensen ontevreden en door de onmogelijkheid om bezwaar te maken behoorlijk voor de gek gehouden door Veghel die dan weer beweren kan dat er geen bezwaren gemaakt(kan) worden!
    Het riekt naar onbehoorlijk bestuur beste GertJan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Janenans,

      dankjewel voor je reactie maar ik begrijp hem niet helemaal. als je ontevreden bent over het werk wat een zorgbedrijf levert dan kun je wel zeker een klacht indienen. zoals ik ook al uitleg in mijn blogs de gemeente zal dan kijken of het werk goed is uitgevoerd en zo niet dan zal de zorgverlener dat moeten verbeteren

      Groeten
      Gertjan

      Verwijderen
  3. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen